Contact

Vragen? Dan kunt u contact opnemen met het CBS Contact Center:
via info@budgetonderzoek.nl
of telefonisch (tijdens kantooruren):
(045) 570 64 00.

Meedoen met het Budgetonderzoek

Welkom op de site van het Budgetonderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Wij vragen u om mee te doen met dit onderzoek. In de brief die u van ons heeft ontvangen, staat een inlogcode. Gebruik deze code om links in het scherm in te loggen.

Tip: u kunt deze site opslaan in uw favorieten zodat u op een gemakkelijke manier kunt terugkeren naar deze website.

Wanneer begint het onderzoek en hoe lang duurt het?

Het budgetonderzoek duurt precies vier weken. In de brief die u heeft ontvangen staat wanneer het onderzoek begint en eindigt. Als u ingelogd bent, ziet u ook bovenaan in de kalender welke weken dit zijn.

Wat vragen wij van u?

Wij vragen u om gedurende vier weken de uitgaven van alle leden van uw huishouden, dus ook van eventueel thuiswonende kinderen, bij te houden. De uitgaven noteert u in het huishoudboekje op deze site.

Gedurende deze vier weken noteert u drie weken alleen de aankopen van artikelen of producten die per stuk 20 euro of meer kosten. Artikelen die niet per stuk verkocht worden, maar bijvoorbeeld per liter, vierkante meter, set en dergelijke noteert u ook als deze per aankoop 20 euro of meer kosten. Voorbeelden zijn benzine, vloerbedekking, gordijnen en bestek. Ook noteert u in deze 4 weken de uitgaven aan diensten- zoals de kapper, de horeca, de timmerman, een reparatie aan de auto- die per rekening 20 euro of meer bedragen.

Daarnaast vragen we u om in één week al uw uitgaven bij te houden. In deze week noteert u dus óók aankopen van minder dan 20 euro. Dit houdt in dat u in deze week ook de artikelen die u bijvoorbeeld in de supermarkt of bij de bakker koopt apart moet noteren. Ook andere kleine aankopen, zoals een kop koffie op een terras, noteert u gedurende deze week.
Nadat u ingelogd bent op deze site en de korte introductievragenlijst heeft ingevuld ziet u bovenaan in de kalender in welke week u alle uitgaven noteert.

Vaste lasten en andere regelmatige uitgaven (zoals huur, hypotheekkosten, verzekeringspremies, abonnementen en contributies) hoeft u niet in het huishoudboek te noteren. Hiervoor vragen wij u eenmalig een aparte vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst vindt u nadat u bent ingelogd links in het menu onder “vragenlijsten”.